Effectiveness of Using Emo Demo Methods and Demonstration Methods on Knowledge of Mothers of Stunting Together in Porong Puskesmas, Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.36568/jone.v1i2.190Keywords:
Emo Demo, Demonstration, Knowledge, Toddler Mothers, StuntingAbstract
One of the factors that causes stunting is the mother's knowledge, so that the mother is approached using counseling. The aim of the study was to determine the difference in the effectiveness of using the emo demo method and the demonstration method on changing the knowledge of stunting mothers at the Porong Sidoarjo Health Center. This type of research is pre-experimental with the type of one group pretest-posttest. The emo demo and demonstration methods each have 10 samples. Data analysis will be carried out by the Dependent T-test. The use of the emodemo and demonstration methods is considered effective in changing the knowledge of stunting mothers with a significant difference in pretest-posttest scores indicating that the emodemo method has a p-value of 0.000 and demonstration has a p-value of 0.002. However, from the comparison of the two methods, it does not have a significant significance value, showing a p-value > 0.05. Emo demos and demonstrations are effective in changing mother's knowledge, but there is no significant difference in changing mother's knowledge.
References
Louis Sl, Mirania An, Yuniarti E. The Relationship Between Exclusive Breastfeeding With Stunting On Toddles Children. Maternal & Neonatal Health Journal. 2022;3(1):7–11.
Widiyati T. Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Perepmuan Perspektif Pendidikan Islam [Internet]. Vol. 53, Transcommunication. 2018.
Anjani AA. Pola Asuh Anak Di Panti Asuhan Perspektif Hadanah (Studi Di Panti Asuhan Ittihadul Inayah Ponorogo). 2022.
Alfarisi., R, Nurmalasari N. Status Gizi Ibu Hamil Dapat Menyebabkan. Jurnal Kebidanan. 2019;5(3):271–8.
Menteri Kesehatan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2020 Tentang Standar Antropometri Anak. 2020;21(1):1–9.
Rita Kirana, Aprianti Nwh. Pengaruh Media Promosi Kesehatan Terhadap Perilaku Ibu Dalam Pencegahan Stunting Di Masa Pandemi Covid-19 (Pada Anak Sekolah TK Kuncup Harapan Banjarbaru). Jurnal Inovasi Penelitian. 2022;2(9):2899–906.
Rusmil VK, Ikhsani R, Dhamayanti M, Hafsah T. Hubungan Perilaku Ibu Dalam Praktik Pemberian Makan Pada Anak Usia 12-23 Bulan Dengan Kejadian Stunting Di Wilayah Kerja Puskesmas Jatinangor. Sari Pediatri. 2019;20(6):366.
Listyandini R, Pertiwi F, Riana D. Asupan Makan, Stress, Dan Aktivitas Fisik Dengan Sindrom Metabolik Pada Pekerja Di Jakarta. AN-NUR: Jurnal Kajian Dan Pengembangan Kesehatan Masyarakat. 2020;01(01):19–32.
Rahmawati NF, Fajar NA, Idris H. Faktor Sosial, Ekonomi, Dan Pemanfaatan Posyandu Dengan Kejadian Stunting Balita Keluarga Miskin Penerima PKH Di Palembang. Jurnal Gizi Klinik Indonesia. 2020;17(1):23.
Fitri HN, Esem O. Pendidikan Gizi Dengan Audio Visual Meningkatkan Pengetahuan Ibu Menyusui Tentang Pemberian Makan Pada Bayi Dan Anak. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat. 2020;9(04):200–7.
DPR RI. Kunjungan Kerja Spesifik Komisi Vi DPR Ri Ke Provinsi Lampung. Kunjungan Kerja Spesifik Komisi VI Ke Provinsi Lampung. 2020
Kemenkes. Riset Kesehatan Dasar 2018. Kementeri Kesehat RI. 2019;1(1):1.
Hidayat MS, Pinatih GNI. Prevalensi Stunting Pada Balita Di Wilayah Kerja Puskesmas Sidemen Karang Asem. E-Jurnal Medika Udayana. 2017;2(1):1–5.
Mizobe H, Tanaka T, Hatakeyama N, Nagai T, Ichioka K, Hondoh H, Et Al. Structures And Binary Mixing Characteristics Of Enantiomers Of 1-Oleoyl-2,3-Dipalmitoyl-Sn-Glycerol (S-Opp) And 1,2-Dipalmitoyl-3-Oleoyl-Sn- Glycerol (R-PPO). Journal of the American Oil Chemists' Society. 2013;90(12):1809–17.
Sinaga R, Siahaan Vr. Emotional Demonstration (Emo Demo) Efektif Meningkatan Pelaksanaan Imd Dan Pemberian Asi Ekslusif Pada Ibu Hamil. Jurnal Ilmiah PANNMED (Pharmacist, Analyst, Nurse, Nutrition, Midwivery, Environment, Dentist). 2020;15(1):345–51.
Kurnia Abdillah E, Putra Yasa IDPG, Aryawan KY. Efektivitas Penyuluhan Dengan Metode Demonstrasi Pada Ibu Terhadap Pemberian Stimulasi Dasar Pada Anak 0-1 Tahun Di Kelurahan Kampung Kajanan, Kecamatan Buleleng. Midwinerslion Jurnal Kesehatan Stikes Buleleng. 2020;5(2):294.
Ifroh Rh, Permana L. Kombinasi Metode Permainan Dan Demonstrasi Dalam Meningkatkan Pengetahuan Ibu Tentang Stunting. Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat : Media Komunikasi Komunitas Kesehatan Masyarakat. 2021;13(1):1–6.
Aziz NK, Khotimah H, Andayani SA, Kholisatin, Wahid AH. Metode Emo Demo Dan Metode Bermain Puzzle Terhadap Cara Mencuci Tangan Pada Anak Prasekolah. Community Public Nursing. 2019;7(April):35–44.
Andarwulan S, Hubaedah A. Pencegahan Stunting Balita Melalui Emotional Demonstration “Jadwal Makan Bayi Dan Anak” Di Kelurahan Siwalankerto Kecamatan Wonocolo Kotamadya Surabaya. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2020;4(2):119–24.
Amareta DI, Ardianto ET. Penyuluhan Kesehatan Dengan Metode Emo Demo Efektif Meningkatkan Praktik Ctps Di Mi Al-Badri Kalisat Kabupaten Jember. Seminar Nasional Hasil Penelitian 2017. 2017;246–50.
Terok KA, Suryati Y, Kulsum DU, Maryati I, Rudhiati F. Health Coaching Terhadap Perilaku Dan Efikasi Diri Ibu Dalam Pencegahan Stunting. Watson Journal Of Nursing. 2023;1(2): 16–27.
Suhatiningsih S, Villasari A. Efektivitas Pemberian Pendidikan Kesehatan Dengan Metode Demonstrasi Terhadap Keterampilan Ibu Dalam Pengaturan Pola Makan Dengan Anak Stunting. Jurnal Keperawatan. 2022;14:1025–32.
Utami RDP. Pola Pemberian Makan, Pemberian Asi Eksklusif, Asupan Protein Dan Energi, Sebagai Penyebab Stunting Di Desa Grogol Ponorogo. Jurnal Keperawatan Malang. 2020;5(2):96–102.
Hasibuan D. Penggunaan Metode Demonstrasi Dalam Proses Pembelajaran. Hibrul Ulama. 2022;4(1):1–10.
Daniel D. Perbandingan Antara Tingkat Pengetahuan Ibu Hamil Sebelum Dan Sesudah Mengikuti Program Kelas Ibu Di Wilayah Bangsri Jepara. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Surakarta. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dian Rahma Sania, Ani Intiyati, Nur Hatijah, Juliana Christyaningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.